Dowody medyczne korzyści zdrowotnych



Korzyści zdrowotne Taoistycznego Tai Chi i innych form Tai Chi Chuan są liczne i dobrze udokumentowane. Przegląd literatury medycznej przeprowadzony przez medycznych doradców Stowarzyszenia Taoistycznego Tai Chi wykazał udokumentowane dowody na następujące efekty regularnej praktyki tai chi:


* tai chi to umiarkowane ćwiczenie wpływające na układ krążenia, ze znacznym wpływem na funkcjonowanie płuc,
* tai chi korzystnie wpływa na zmianę profilu lipidów, zwiększając możliwości ćwiczenia tai chi w skuteczniejszym prewencyjnym przeciwdziałaniu arteriosklerozie,
* tai chi to jedno z niewielu ćwiczeń odpowiednich dla wszystkich osób bez względu na ich ograniczenia – można ćwiczyć na krześle i w łóżku. Udowodniono również wpływ na poprawę codziennego funkcjonowania osób z reumatyzmem, artretyzmem, chorobą Parkinsona, stwardnieniem rozsianym, żeby wymienić tylko kilka,
* tai chi pomaga w usprawnieniu systemu immunologicznego,
* tai chi poprawia postawę i pomaga w redukowaniu zwyrodnień kręgosłupa,

* tai chi to ćwiczenie podczas którego cały czas utrzymujemy swój ciężar, co zwiększa możliwości korzyści dla utrzymania gęstości kości,
* tai chi jest oceniane jako niezwykle skuteczne ćwiczenie przeciwdziałające upadkom w starszym wieku.

Amerykańska organizacja o nazwie Fundacja Claude Pepper Inc. przeprowadziła naukowe badania nad określeniem najlepszej metody poprawienia równowagi u osób powyżej 65 roku życia, co zmniejszałoby ryzyko upadków powodujących uszkodzenia ciała. W piśmie z 5 marca 1997 stwierdza się:

„Efekty naszych doświadczeń wskazują, iż ćwiczenie Taoistycznego Tai Chi wykazuje znaczną przewagę nad tradycyjną amerykańską terapią fizyczną w zakresie wzrostu siły i zwiększenia równowagi u osób starszych.” Wielu lekarzy, których pacjenci ćwiczą Taoistyczne Tai Chi lub którzy sami też ćwiczą, uznało i przyjęło korzyści zdrowotne jakie daje Taoistyczne Tai Chi. Następujący cytat jest tylko jednym z przykładów. “Ruchy Taoistycznego Tai Chi dają możliwość utrzymania elastyczności stawów, poprawienia równowagi (zapobiegając zatem upadkom), wzmocnienia siły nóg i poprawienia postawy. Szczególną uwagę zwraca się na ruchy kręgosłupa, co daje stabilność w dolnej części pleców. Ćwiczenie ciągu wspomaga krążenie krwi i limfy.

Ponieważ ciąg wykonywany jest na stojąco, utrzymywanie własnego ciężaru ciała oddziałuje na kształtowanie kośćca oraz przeciwdziała osteoporozie. Korzyści ćwiczenia Taoistycznego Tai Chi wychodzą daleko poza tylko polepszanie fizycznego zdrowia. Koncentracja i pamięć potrzebne są by opanować sekwencję 108 ruchów tworzących ciąg. Dodatkowa korzyść to kontakt z innymi ludźmi nastawionymi na ten sam cel – poprawę zdrowia, i pragnącymi czynić to poprzez uprawianie tej przyjemnej formy ćwiczeń.”
Dr Richard Lefroy, FRACP, FAFRM, Departament Zdrowia, Uniwersytet Zachodniej Australii

  © 2008 STTC www.augustyniaq.pl